25. august 2020, 09.11

Sidste Bondemarked på søndag

lagt på af jøm.

Pressemeddelelse Sæsonfinale Bondemarkeder 2020,  Jordbrugsfonden SamsØkologisk

Henover sommeren har foreningen Økologisk Samsø i nært samarbejde med Jordbrugsfonden SamsØkologisk arrangeret tre Bondemarkeder på Alstrup 2 på Samsø. De første markeder har været en succes med fulde huse og på søndag 30. august løber det fjerde og sidste marked i denne omgang af stablen.

Bondemarkederne er en platform, hvor lokale producenter kan afsætte økologiske og bæredygtige fødevarer med opbakning fra de engagerede frivillige og fællesskabet omkring Økologisk Samsø og hvor besøgende kan købe delikatesse- og unika håndværksprodukter med hjem, spise lækker frokost samt få sig en snak med de lokale producenter.

”Vi ønsker at bidrage til at skabe et attraktivt tilbud til lokalsamfundet med hyggelig markedsstemning og et stort udvalg af friske, økologiske og lokalt producerede fødevarer og unika produkter”. Restriktionerne i forbindelse med Covid-19 har betydet, at vi har måttet droppe planer om foredrag og workshops i år, men vi håber at kunne komme tilbage på fuld kraft næste sommer”, siger koordinator Camilla Mikkelsen.

Det har i år tydeligt kunnet mærkes, at de lokale producenter har oplevet en kraftig stigning i efterspørgslen fra restaurationerne som følge af de høje besøgstal, og flere har derfor måttet melde fra til markedet. De har simpelthen ikke haft flere varer at sælge.

Der har dog været et rigt udbud af tilberedt mad, lige fra indiske tapas-retter til pulled duck burgere og linse-burgere, så mange gæster har benyttet sig af muligheden for at spise frokost under besøget, til lyden af live musik ved forskellige lokale kunstnere.

På markedet kan der blandt andet købes friskbagt brød, olivenolie, ost, spegepølser, mel,  øl, vin, planter samt kunsthåndværk og interiør. Der kan som altid købes frugt og grønt i gårdbutikken ved Yduns Have.

Se annoncen i avisen.